Wat als het afvallen niet lukt?

Als je begint met afvallen dan lukt dat de eerste week of eerste weken nog wel. Maar wat als het afvallen dan niet meer lukt? Ontdek hier wat je zoal kunt doen om het afvallen te bespoedigen.

Afvallen

Als je begint met afvallen dan is het vaak zo dat je in de eerste week wel een paar kilo kunt verliezen. Dit komt omdat je minder calorieën en koolhydraten eet. Koolhydraten zorgen voor het vasthouden van vocht. En omdat je minder koolhydraten eet zal je lichaam vocht gaan afvoeren. Een groot deel van deze eerste kilo’s is dan ook, helaas, vocht.

Nadat de eerste kilo’s, dankzij het verlies van vocht, verloren zijn kan het zijn dat je in een fase komt dat het afvallen niet lukt. Maar het kan ook zijn dat je de eerste weken of maand wel afvalt waarna je op een plateau komt. Wat je ook probeert, je gewicht blijft maar hetzelfde. Dit is uiteraard erg frustrerend en we hopen je daarom op weg te helpen met een aantal tips. Zodat je de moed niet opgeeft en hopelijk snel je streefgewicht kunt bereiken.

Tip 1: eet de juiste voedingsmiddelen

Het kan zijn dat je niet afvalt terwijl je wel weinig calorieën bent gaan eten. Het kan zijn dat je de verkeerde dingen eet. Afvallen heeft namelijk veel te maken met je hormoonhuishouding en deze kan ontregelt zijn door wat je eet. Het sleutelhormoon bij het afvallen is insuline. Insuline is een hormoon wat nodig is om glucose uit je bloed op te kunnen nemen. Als de insulinewaarden hoog zijn dan zorgt dit ervoor dat je lichaam vet wil vasthouden.

Dit is goed te zien bij diabetes patiënten die insuline moeten spuiten. Op de plaatsen waar ze insuline spuiten is te zien dat er onderhuids vet wordt opgeslagen.

De insulinewaarden kunnen te hoog worden als je veel toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten eet. Zo kan het zijn dat je over de gehele dag gezien weinig calorieën eet maar toch pieken in de bloedsuikerspiegel krijgt. Door het drinken van frisdrank bijvoorbeeld.

Wil je succesvol afvallen dan is het daarom van belang om de bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden. Zo voorkom je pieken in de bloedsuikerspiegel waardoor je insulinewaarden te hoog worden en je lichaam vet wil opslaan. Kies daarom zoveel mogelijk voor complexe koolhydraten. Deze geven geleidelijk hun glucose aan het bloed af.

Tip 2: vermijd stress

Wat heeft stress met afvallen te maken vraag je je misschien af. Dit heeft ook weer betrekking op de hormoonhuishouding. Heb je chronische stress dan zullen de cortisolspiegels verhoogt zijn. Cortisol is een hormoon wat wordt aangemaakt als reactie op stress. Het gevaar van dit hormoon is dat dit, net zoals insuline, zorgt voor de opslag van vet. En alsof dat nog niet erg genoeg is vertraagd cortisol het signaal van de maag naar de hersenen om aan te geven dat je genoeg hebt gegeten. Hierdoor zal je eerder teveel eten.

Een andere eigenschap van cortisol is dat het ervoor zorgt dat je meer trek krijgt in zoete of hartige dingen. Het wordt dan lastiger om niet te vallen voor zoete tussendoortjes of hartige snacks.

Tip 3: slaap voldoende

Mensen die te weinig slapen hebben vaak de grootste moeite om af te vallen. Dit heeft ook weer te maken met het stresshormoon cortisol. Onvoldoende slaap is voor het lichaam namelijk ook een vorm van stress. Slaap je 6 uur of minder per nacht dan is de kans groot dat het afvallen niet lukt. Om het afvallen te bevorderen heb je een nachtrust van minimaal 7 uur per nacht maar 8 uur per nacht is beter.

Tip 4: beweeg meer

Om af te vallen is het strikt genomen niet noodzakelijk om te gaan sporten. Maar als het afvallen niet lukt is dit iets wat je wel het zetje in de goede richting kan geven. Sporten heeft namelijk vele voordelen als het op afvallen aankomt. Veel meer voordelen dan je mag verwachten op basis van de calorieën die je met sport verbrand.

Door te gaan sporten verbeter je de insulinegevoeligheid. Het hormoon insuline speelt een belangrijke rol in het afvallen. Zijn de insulinewaarden hoog dan hou je vet vast. Door de insulinegevoeligheid te verbeteren heb je minder insuline nodig om de glucose uit het bloed op te kunnen nemen. Hierdoor kan je makkelijker vet verbranden.

Door te sporten worden de spieren sterker. Dit effect is uiteraard het grootst bij krachtsporten zoals fitness of sprinten. Door sterkere spieren te krijgen worden deze ook groter in massa. Dit is gunstig voor de stofwisseling. De snelheid van de stofwisseling is namelijk afhankelijk van je hoeveelheid spiermassa. Door de spiermassa te vergroten ga je meer calorieën verbranden waardoor het afvallen sneller en makkelijker zal gaan. Het voordeel is dat je stofwisseling altijd sneller zal zijn door de toegenomen spiermassa, dus ook op de dagen dat je niet traint.

Tip 5: laat je medisch checken

Doe je er echt van alles aan en het afvallen lukt nog steeds niet, dan zou een medisch probleem de oorzaak kunnen zijn. Een medisch probleem wat relatief vaak voorkomt is een traag werkende schildklier. Ongeveer 12% van de bevolking kan hier op enig moment mee te maken krijgen. De schildklier geeft hormonen af en reguleert hiermee de snelheid van de stofwisseling. Indien de schildklier traag werkt dan betekend dit dat deze onvoldoende hormonen afgeeft. Hierdoor kan de stofwisseling (aanzienlijk) trager worden. Je verbrand dan in rust minder calorieën dan anders. Dit kan je merken aan een gewichtstoename maar ook aan andere symptomen zoals vermoeidheid en dat je het sneller koud hebt.

Een arts kan met een bloedonderzoek de functie van de schildklier controleren. Mocht de schildkier niet goed functioneren dan kunnen er hormonen voorgeschreven worden zodat de stofwisseling weer op peil komt.